kisah hidup seorang Anak tunggal

nama aq jiejie...aq lahir 26 julai 1995...
sbenarnya aq nk crita tntng khidupan aq seorg ank tunggl...
sesetngh org ckp.ank tggal ni best..bley dpt ape yg diorg nk...manja...hurm..
tpi aq x...sbaliknya...ape yg aq wt sume nye slh...pdaal msalh tu kecik je..
parenz aq anggp tu msalh yg bsar sgt..kdang2 aq sdih jgk..yela....
aq xtau ape2...aq gak yg kna mrh...pdahal tu slh mama....aq gk yg kna..
aq xtau dkat spe aq nk luahkn prasaan....dulu abg ikmal ade..tpi skunk...
huh,,,,aq rse abg ikmal da jauh dri hdup aq..
ya allah..ape nsib aq...aq ingin mrasa kn kbhagiaan..bkn penderitaan...
hurm...tabahkn hati ini tuhan.....

kdang2 aq rse mnyesal nk hdup...sume yg aq buat...
sume nye slh.....aq cube wt yg t'baek..
tpi knapa diorg x pham???? knpe sume org pham ape yg t'sirat kt aty aq???

adkh diorg tau..apkh mkna dri senyuman aq tu??
aty aq sakit,perit....pedih...xde sape yg tau..wlaupun mama dan ayah..
diorg x pnah tau ape yg t'sirat dlm aty aq...

spanjang aq hdup slame 16 taun..mama n ayah xpnah tnya ape msalah aq..
hurm..apelh nsib aq...aq cemburu tgk org laen...
hurm......................

ENTAH LAA........

MATI LAGI BAGUS TAU X..DRIPDA SENGSARA.....



akhir cinta liya

Bertemu semula dengan Liya,
gadis idamanku zaman remaja,
setelah lama terpisah tak ku sangka bertemu jua,
akan ku hargai nikmat cinta,
jika ditakdirkan kita bsama,
padamu kuserah jiwa seharum mawar untukmu Liya...

Dikota indah,mentari diufuk jingga,
ku terima panggilan sblum purnama menjelma,
entah dimana,suara lembut pernah ku dgr,
lantas tiba2 hatiku mula berdebar,hai nak tumpang tnya,
nombor ini siapa yg punya,terus dia pknalkan diri sbgai liya,
ya tuhan!adakah doaku Kau perkenankan,
utk btemu liya bgiku ke ajaiban,wei knapa diam,
can i speak to nono,
atleast ckap manalah tau mybe tersalah nombor,
sah memang benar dia adalah liya,
tak terasa d p.p ku menitiskan air mata,yes im nono,
and im the one that u looking 4,
how amazing that we meet again after a years ago,
liya menjerit mangis tlalu gmbira cinta yg lama tpsah kini bersua..

tak ku sangka,kita berdua bertemu,di sini,
setelah berpisah tak jemu menunggu, menanti
kau masih yang dulu seayu puteri kayangan,
ingin hidup bersamamu walau sekadar bayangan,
kau untukku,dan cintaku hanyalah milikmu,
setiap ruang di hatiku tulis hanyalah namamu,
bagai pengembara tersesat di hutan yang gelap,
kaulah rembulan menerangiku setiap saat,
kau sentuh bibirku pintaku berhenti memuji,

................................

lerat ku tangis tak henti2,
ku tanya mengapa kau patut rasa gembira,
mungkin sudah ditakdirkan jodoh di antara kita,
kau angkat kepalamu renung tepat ke mataku,
air mata berlinangan lalu kau usap rambutku erh,
sebentuk cincin tersarung di jari manisnya,
ku hanya mampu tersenyum menangis tak berair mata...

dan hari itu aku baca puisi di depan nya,
puisi yang pernah lahirkan rasa cinta kami berdua,
masihkah kau ingat kita pernah lafazkan janji?,
kan setia bersama berdua hingga ke mati,
dan mengapa kini kau khianati janji kita?
betapa ku di sini menanti penuh setia,
kau kata maafkan aku ku tak sanggup menunggu,
dan ku fikir kita tak mungkin lagi kan bertemu,
tak mengapa liya,mungkin itu bukanlah salahmu,
namun apa yang pasti kau bukanlah lagi milikku,
satu yang ku pinta jangan pernah ingat kan aku,
ku mahu kau bahagia dan setia pada cintamu....


bahasa iban

  • Makan - makai
  • tidur - tinduk
  • sampai - sangkai
  • lari - berlanda
  • nasi - asi
  • sayang - sayau
  • kekasih - sulu
  • ayah - apai
  • ibu - indai
  • sembunyi - belalai (bkn belalai gajah) T_T
  • lapar - lapar
  • nama awak siapa - sapa nama nuan
  • dah makan ke belum? - dah makai ke bedau?
  • belum - bedau
  • sekolah - sekula
  • bas - bus
  • kapalterbang - bilun
  • air - ai
  • perempuan - indu
  • lelaki - lelaki
  • jalan - jalai
  • berjalan - berjalai
  • mati - parai (mikel jickson udah parai)
  • cuba - uji
  • bagitau - madah
  • sembahyang - sembiang
  • naik - niki
  • balik - pulai
  • komputer - kempita
  • cincin - tincin
  • pingan - pingai
  • cium - sium
  • cinta - pengerindu / bersulu
Saya nak pergi ke pasar ikut boyfriend i.
Aku deka ngagai pasar enggau sulu aku.

Saya cintakan awak.
Aku sayau ke nuan.

Jom kita kawin sekarang.
Aram tua kawin diatu.

Dah mandi ke belum.
Udah mandi ke bedau.

Aduh.. saya sakit perut.
Akai... aku pedis perut.

Mak, saya nak makan.
Indai, aku deka/kak makai.

Ayah, minta duit sikit.
Apai,minta duit mimit.

Angkat jemuran, hujan sudah turun .. hihihii
Angkat kain jembi , ujan udah laboh.. hihihihi

Anak kucing kawan saya dah mati.
Anak mayau kaban aku udah parai.

Hensemnyer dier....
Sigatmai ia...

Cantiknyerr dierr..
Bajikmai ia..
B.M : Jom, minum petang!
Iban : Aram, ngirup lemai!

B.M : bangun pagi
Iban : Dani pagi

BM : Balik dulu
Iban : Mupuk dulu

BM = B.I
bersembang = berandau

cari = ngigak

manah = bagus

pengajar = cikgu

bub = buku

mending = dengar

medak = tengok

ngabang - berkunjung

ngirup - minum

makai - makan

gerai - sihat

nyamai - sedap

nama pemanjai pembaris tok? = berapa panjang pembaris ni?

cantik (prety) = bajik.
suka(cinta) = ka (contoh : Aku ka ke nuan (Aku cintakan awak)
wanita(pompuan) = indu
punya pacar = bisi pengerindu hati/bisi pangan.
sakit hati = tusah hati(susah hati)=pedih ati.
patah hati= putus ati.
umur berapa= songsangkan saje =berapa umur.
kapan menikah= kemaya melah pinang
sudah mandi= udah mandi
kenapa masih bau= nama kebuah agi berbau/ lapa agi bisi bau.
senang jumpa dengan kau-rinduk betemu enggau nuan.


1. saya tidak puas hati dengan kamu? = Aku enda puas ati enggau nuan/palak nuan.
2. tolong jangan buat lagi = Minta anang bekenyak agi.
3. terima kasih kerana tolong saya = terima kasih laban nulong aku.

da.................. itu sahaja ok... kalau nak lagi sila tinggalkan komen dibawah... "Aku sayau ke nuan"

Sakit gigi.
Pedis ngeli.

mencintaimu sampai mati

Gm C F DM Gm A
Dalam sepi engkau datang
Beri ku kekuatan
tuk bertahan

Kau percaya
Aku ada
Kau yang aku inginkan
Selamanya

Reff :
Dm Gm C A
Kau adalah hatiku
Kau belahan jiwaku
Seperti itu ku mencintamu
Sampai mati

Dm Gm C F Dm Gm A
Di hidupku yang tak sempurna
Kau adalah hal terindah yang ku punya

Kembali ke Reff 3x

Dm Gm A Dm
Seperti itu ku mencintamu
Sampai mati...

nk or x???

bln 3 ni ade pgambilan kt MTD(maktab Tentera)
..nk gi ke xnk..lau aq pgi..ujung taun bru aq dpt blek...
.p klau aq xpgi...sume cite2 aq slame ni...hancur...
nk pgi ke xnk yea...nnti aq rndu kt abg ikmal n fiqri..
..hurm...ssah nye...mc mne ni???bingung.......
aarrgghhhh...mcm mne ni..pning kpale aq.....
hhuhuhuhuhuuhh....

Kalau Cinta

Aliff Aziz
Di lubuk hatiku
Adalah kamu
Sebagai ratu

Joanna

Seluruh Jiwaku
Hanya dirimu
Yang aku mahu

Duet

T’lah ku percayakan
Hati ini padamu
Maka kita tak saling risau,risau,risau,risau

Kalau cinta jangan kacau

Kalau sayang tak perlu marah
Kalau ikhlas tak minta berbalas
Serahkan cintamu
Pada yang punya cinta

Joanna

Di lubuk hatiku
Adalah kamu
Yang aku perlu

Aliff Aziz

Seluruh Jiwaku
Hanya dirimu
Yang aku mahu


Senyum

Senyum senyum senyum
Senyum senyum

Verse


Kacak luar
Kacak dalam
Kacak dengar sini
Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit

Chorus


Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
tak perlu kata apa-apa

Akhirnya sempurna tiga album pertama
Bunyi macam koleksi hits terbaik orang lama
Dah ku kata ku takkan henti sampai tua bangka
Kalau habis abjad aku rap dengan angka
Satu dua tiga anugerah diterima
Oh itu tahun lepas tahun ini cuma dua
Tersenyum tiap kali kalah dengan Nurhaliza
Ditertawakan oleh anakku Inca Medina

Oh Inca Medina orang secantik nama
Cantik luar cantik dalam cantik macam mama
Hati macam grandmanya anginnya macam papa
Kalau dah merajuk nampak muncung sampai sana
Sebelum jadi drama dah tahu nak buat apa
Nyanyi balik lagu ayat lama ayat mama
Wanita hari ini jaga sensitiviti
Kalau buah hati merajuk boleh cuba ayat ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Ulang Verse
Ulang Chorus

Ay buai tinggi-tinggi sampai ke puncak awan
Dengan kumulus dan nimbus aku berkawan
Aku bukan rupawan aku bukan jutawan
Tapi aku punya satu senyuman yang menawan

Baru mukadimah nampak macam sudah tertawan
Dengar kata hati perasaan jangan dilawan
Kalau takut mula-mula kita boleh berkawan
Duduk dulu biar ku belanja kopi secawan
Apa rasa sentiasa jadi bahan perhatian
Apa rasa jadi cantik kacuk cina pakistan
Apa rasa jadi seksi suka tak diperhatikan
Apa rasanya terima bertubi-tubi puji-pujian

Tu boleh pun senyum cantiknya gigi
Sepuluh markah penuh seharusnya ku beri
Wanita hari ini harus pepandai puji
Kalau dia jual mahal boleh cuba lagu ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Disaat Aku Mencintaimu

Mengapa kau pergi, Mengapa kau pergi
Di saat aku mulai mencintaimu,
berharap engkau jadi kekasih hatiku,
Malah kau pergi jauh dari hidupku,

Menyendiri lagi, Menyendiri lagi,

Di saat kau tinggalkan diriku pergi,
Tak pernah ada yang menhiasi hariku,
Di saat aku terbangun dari tidurku,

Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku,

Kan ku katakan padamu, aku sangat mencintai dirimu,
Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku,
Kan ku katakan padamu, aku sangat mencinta…….

Menyendiri lagi, Menyendiri lagi,

Di saat kau tinggalkan diriku pergi,
Tak pernah ada yang menhiasi hariku,
Di saat aku terbangun dari tidurku,

Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku,

Kan ku katakan padamu, aku sangat mencintai dirimu,
Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku,
Kan ku katakan padamu, aku sangat mencinta…….

Semoga engkau kan mengerti, tentang perasaan ini

Maaf ku telah terbuai, akan indahnya cinta
Maaf sungguhku tak bisa, untuk kembali padamu
Maaf ku telah terbuai, akan indahnya cinta

Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku,

Kan ku katakan padamu, aku sangat mencinta,

Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku

Kan ku katakan padamu, aku sangat mencinta,

Aku inginkan diri mu, datang dan temui aku

Kan ku katakan padamu, aku sangat mencinta

New Person


his name is Fiqri....16 years old..
he is my new person in my life...
but..huh....oh god...help me..
please help me.....
"b...i'm sorry...cyg x b'mksd nk mrh b...
cyg cume nk b care sal cyg..mcm abg ik...
cyg nk b cm dye...p sbalik nya..b wt cyg kecewa...
cyg kecewa bab b krm slm maut kt cyg..
sdangkn cyg krm slm syg kt b...knpe wt cyg mcm ni hah!!!!
cyg da mule syg kn b...p b wt cyg benci kt b...knpe b??ape slh cyg kt b??"
hmz.....ptut ke aq b'saba or mengakhiri hbungn yg bru b'mula ni.....




Sharing is caring ^_^

My Anniversary with Muhd Afif Amirul

Daisypath Anniversary tickers